Aktualności

PZPM - ACEM - wyniki rejestracji jednośladów na największych rynkach europejskich w drugiej połowie 2025 roku

W ciągu sześciu pierwszych miesięcy 2025 roku rejestracje nowych motocykli na pięciu największych rynkach europejskich (tj. we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii) zamknęły się liczbą 542 361 sztuk. Oznacza to spadek o około -11,3% w porównaniu z 2024 r. (611 145 sztuk).

Rejestracje motorowerów na sześciu europejskich rynkach monitorowanych przez ACEM  (tj. Belgia, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia i Hiszpania). osiągnęły łączną liczbę 99 782 sztuk.
Wolumen rejestracji wskazuje na ogólny spadek o 25,8% w porównaniu z rokiem ubiegłym (134 503 sztuk) na głównych rynkach, z wyjątkiem Belgii (15 864 sztuk, +2,8%).

Liczba rejestracji motorowerów na sześciu europejskich rynkach monitorowanych przez ACEM (tj. w Belgii, Francji, Niemczech, Włoszech, Holandii i Hiszpanii) wyniosła 68 690 sztuk. Ten wolumen rejestracji oznacza spadek o 19,2% w porównaniu z rokiem ubiegłym (84 974 sztuk). Wszystkie rynki doświadczyły wyraźnego spowolnienia: Hiszpania (5.628 sztuk, -2%), Niemcy (8.333 sztuk, -5,9%), Belgia (13.304 sztuk, -9,7%), Holandia (13.199 sztuk, -17,4%), Francja (21.607 sztuk, -27,7%) i Włochy (6.619 sztuk, -32,4%).

Prezentujemy przygotowany przez ACEM raport na temat rejestracji nowych jednośladów w UE.
Po więcej kliknij tutaj  »

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych w Uni Europejskiej w drugiej połowie 2025 roku

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych w I połowie 2025 r: dostawcze do 3,5t: -13,2%; ciężarowe powyżej 3.5t: -15,4%;  autobusy: -4,4 %.

Pierwsza połowa 2025 r. okazała się trudna dla rynku pojazdów użytkowych w UE, ze względu na znaczne spadki rejestracji na kluczowych rynkach, w i tak już wymagającym otoczeniu ekonomicznym. Podczas gdy udział pojazdów ładowanych elektrycznie zwiększył się, trajektoria wzrostu nadal nie jest wystarczająco szybka, ponieważ absorpcja rynkowa jest nadal hamowana przez brak podstawowych narzędzi wsparcia.

Po więcej kliknij tutaj  »

Posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Energetyki Rozproszonej, Elektromobilności i Innowacyjności

9 lipca 2025 r. w Sejmie RP odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Energetyki Rozproszonej, Elektromobilności i Innowacyjności pod przewodnictwem posła Artura Łąckiego. W wydarzeniu wziął udział Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Dyskusja dotyczyła między innymi:

  • dekarbonizacji transportu w Polsce na tle Europy działań legislacyjnych na poziomie UE i krajów członkowskich
  • planowanych zmian prawnych w Polsce

Spotkanie było doskonałą okazją do dialogu z przedstawicielami sektora publicznego, ekspertami i firmami działającymi na rzecz transformacji energetycznej i elektromobilności.

Debata pt.„Automotive w Polsce” zorganizowana przez Dziennik Gazeta Prawna

Podczas debaty zorganizowanej przez Dziennik Gazeta Prawna pt.„Automotive w Polsce” Michał Wekiera poruszył najważniejsze wyzwania stojące dziś przed europejskim i polskim przemysłem motoryzacyjnym:
Zwrócił uwagę na wiele aspektów przechodzenia na niskoemisyjną mobilność, między innymi, że:

  • transformacja powinna opierać się nie tylko na mobilności bezemisyjnej, ale też niskoemisyjnej, wykorzystując pełne spektrum dostępnych technologii – tak, by nie uzależnić się ponownie, tym razem od importu pierwiastków i komponentów.
  • UE musi uwzględniać różnice pomiędzy państwami i realne potrzeby klientów – a nie wyłącznie polityczne założenia. Dziś inwestycje producentów często rozmijają się z oczekiwaniami konsumentów.
  • Model chiński oparty na odmiennych uwarunkowaniach ustrojowych nie sprawdzi się w Europie – musimy znaleźć własną drogę do zeroemisyjności, bez utraty konkurencyjności.
  • Jeżeli chcemy być innowacyjni i atrakcyjni inwestycyjnie, musimy usuwać bariery, a nie wprowadzać „jedną ulgę i dwa ograniczenia”.

Wnioski:
Silna europejska motoryzacja to taka, która chroni klimat, ale też zachowuje przewagi technologiczne, miejsca pracy i potencjał inwestycyjny. Hybrydy, niskoemisyjne napędy, rozwój lokalnego łańcucha wartości i mądre regulacje mogą być kluczem do sukcesu.
Dziękujemy prowadzącym Agnieszce Osochowskiej i Zbigniewowi Bartuś oraz współczestnikom debaty: Ewie Kwiecińskiej, Aleksandrowi Mazan, Maciejowi Mazur, Maciejowi Hochman

Konferencja AHK Polska „W dialogu z rynkiem – innowacje, ekologia, partnerstwo"_25/06/2025

Konferencja AHK Polska „W dialogu z rynkiem – innowacje, ekologia, partnerstwo” w Piekarach Śląskich już za nami!
To wyjątkowe wydarzenie zgromadziło przedstawicieli sektora motoryzacyjnego, firm technologicznych, administracji publicznej, środowisk naukowych i samorządów. Było to doskonałe forum do wymiany doświadczeń, budowania partnerstw i rozmowy o wyzwaniach przyszłości.

W centrum dyskusji znalazły się:

  • elektromobilność i zielona transformacja przemysłu
  • innowacyjne technologie i cyfryzacja sektora
  • współpraca między przemysłem, nauką i administracją
  • ekologia i efektywność energetyczna jako klucz rozwoju

W panelu wziął udział m.in. Marcin Witaszek (PZPM) , który podkreślił znaczenie stabilnych ram regulacyjnych i konieczność wsparcia sektora motoryzacyjnego w obliczu transformacji.
Wydarzenie zostało objęte patronatem Polskiej Prezydencji w Radzie UE , co dodatkowo potwierdza jego rangę i znaczenie w europejskim dialogu o przyszłości przemysłu.
Konferencja była przestrzenią inspirujących rozmów i konkretnych pomysłów, które mogą przyczynić się do zielonej i innowacyjnej przyszłości sektora automotive.
Dziękujemy za udział i zapraszamy do dalszego dialogu!

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - MAJ 2025

Prezentujemy wyniki dot. PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH - w MAJU 2025 na podstawie danych GUS

Dane GUS po pięciu miesiącach 2025 roku pokazują silne zróżnicowanie w poszczególnych segmentach przemysłu motoryzacyjnego. Widać efekty trwającej transformacji technologicznej, zmian popytu oraz globalnej niepewności.

• Produkcja samochodów osobowych nadal w głębokim regresie – dane potwierdzają skalę zmian w tym obszarze
• Segment pojazdów użytkowych i autobusów wykazuje odporność oraz oznaki odbudowy.
• Produkcja silników pozostaje na niskim poziomie, z wyraźną korektą w dół.

2025 rok to czas wyzwań i przełomów dla przemysłu motoryzacyjnego – dalszy rozwój sytuacji zależeć będzie od czynników rynkowych, legislacyjnych oraz skuteczności transformacji w kierunku zeroemisyjności.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

NAGRANIE_FleetOnLine - Podsumowanie pierwszej połowy 2025 roku w motoryzacji w Polsce i w Europie

Co się wydarzyło , a co przed nami ??!
Zapraszamy do obejrzenia nagrania z Konferencji Fleet On Line  z Jakubem Farysiem, Prezesem Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
Wykład obejmował następujące zagadnienia:

  •  Ocena sytuacji rynkowej i wyników produkcyjnych
  •  Elektromobilność w praktyce – rozwój i bariery
  •  Program NaszEauto – jak działa i co się zmieni?
  •  Wsparcie dla segmentu pojazdów ciężkich (HDV) i infrastruktury ładowania
  •  Złagodzenie przepisów o karach za emisję CO2 – szansa dla producentów
  •  Handel, inwestycje i wpływ sytuacji geopolitycznej na branżę

LINK DO NAGRANIA: https://youtu.be/uT5uSER3Hd8

Walne Zgromadzenie PZPM 2025

11 czerwca w Sound Garden Hotel odbyło się coroczne Walne Zgromadzenie Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
W spotkaniu licznie uczestniczyli przedstawiciele firm członkowskich
PZPM, którym dziękujemy za przybycie, konstruktywne rozmowy i uwagi, które przełożą się na jeszcze lepszą pracę naszej organizacji na rzecz zrzeszonych firm.
Gościem honorowym Walnego Zgromadzenia był Sekretarz Stanu Krzysztof (Chris) Bolesta z Ministerstwo Klimatu i Środowiska, który w rozmowie z Prezesem PZPM Jakubem Farysiem przekazał  szereg niezwykle aktualnych i ważnych informacji m.in. na temat:
planowanych inicjatyw legislacyjnych KE,
planowanego przesunięcia 400 mln zł z programu NaszEauto na inne cele,
Poszerzenia programu NaszEauto o pojazdy M2, N1 oraz JST i parki narodowe

  • współpracy regionalnej państw CEE z KE,
  • dalszego rozwoju infrastruktury ładowania (AFIR,MCS),
  • możliwosci wprowadzenia programu Social Leasing z Social ClimateFund,
  • systemu rozliczania uprawnień do emisji CO₂ w ramach EU ETS,
  • nowych mechanizmów wsparcia w ramach KPO i funduszy strukturalnych UE, 
  • oraz planów KE na lata 2025–2030,

Minister Bolesta odpowiadał również na pytania uczestników i przedstawił plany Ministerstwa dotyczące obszarów legislacyjnych, w tym tych, które jeszcze pozostają w fazie projektów. Możliwość zapoznania się z perspektywą przyszłych działań Ministerstwa oraz bezpośrednia dyskusja sprawiły, że spotkanie miało duży walor merytoryczny i było użyteczne dla przedstawicieli firm motoryzacyjnych.
W połączeniu online, do uczestników Walnego Zgromadzenia zwróciła się  również Sigrid de Vries, Dyrektor Generalna European Automobile Manufacturers'​ Association (ACEA) , która podkreśliła aktywną rolę PZPM na forum europejskim oraz znaczenie głosu polskiej branży w procesie transformacji sektora motoryzacyjnego.
Po obu wystąpieniach przeszliśmy do realizacji standardowej dalszej części Walnego Zgromadzenia.
Serdecznie dziękujemy wszystkim obecnym za rozmowy, pytania i współpracę.